10 ZALECEŃ NA ZDROWE NOGI

 

  1. Ruszaj się. Pamiętaj, że mięśnie nóg są naszym drugim sercem. Skurcz mięśni wspomaga odpływ krwi z nóg, krew nie „zalega”, nie wpływa do naczyń, nie rozszerza ich powodując tworzenie żylaków.
  2. Jedz zdrowo, nie przejadaj się. Nadwaga i zaparcia sprzyjają powstawaniu żylaków.
  3. Zrezygnuj ze stosowania hormonalnej antykoncepcji, jeśli masz naturalną tendencję do tworzenia żylaków. Hormony powodują poszerzanie się żył.
  4. Nie noś wysokich obcasów. Ograniczają one ruch stopy, której swobodny ruch ma wpływ na odpowiednie krążenie krwi w żyłach. Zatem szpilki tylko na wielkie wyjście.
  5. Nie przegrzewaj nóg. Szkodzi im solarium, długie opalanie, długie gorące kąpiele. Żyły „nie lubią” ciepła – pod jego wpływem się rozszerzają.
  6. Nie stój i nie siedź długo w bezruchu. Szczególnie szkodzą długie loty i podróże samochodem.
  7. Nie zakładaj nogi na nogę siedząc. Stawiaj stopy na ziemi równolegle. Staraj się robić przerwy w siedzeniu lub przynajmniej często poruszaj nogami – pobudzasz w ten sposób krążenie.
  8. Nie dźwigaj ciężarów.
  9. Trzymaj nogi lekko uniesione do góry i zgięte w stawach kolanowych w czasie snu i wypoczynku. Wtedy krew łatwiej odpływa do serca.
  10. Stosuj jak najczęściej, specjalistyczne wyroby o wzmożonej kompresji (podkolanówki, pończochy, rajstopy lub kalesony).